سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خشم را با بردباری بازگرداندن نتیجه دانش است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :97
بازدید دیروز :366
کل بازدید :2031578
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/1/10
5:52 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

 

خداوند بر این نکته تاکید دارد که عوامل بسیاری اندیشه و رفتار ما را مدیریت و مهار می کند. از جمله مهم ترین عوامل موثر ، فرهنگ ها و گفتمان ها است که از عوامل بیرونی و محیطی به شمار می آید.(نوح، آیه 27 و آیات دیگر)

به سخن دیگر، انسان ها با فرهنگ ها و گفتمان حاکم بر اجتماع، مهار و مدیریت می شوند و همان کاری را انجام می دهند که سنت شفاهی و سیره کتبی اجتماع بر افکار و رفتار شهروندان تحمیل می کند. انسان ها با آن که خود فرهنگ ها و گفتمان ها را می سازند؛ ولی خودشان اسیر این فرهنگ ها و گفتمان ها می شوند.

انسان ها نمی توانند، این فشارها را حذف کنند و از میان بردارند و از آن رها شوند، بلکه تنها کاری که می توانند بکنند تغییر این گفتمان ها و فرهنگ ها است. بنابراین برای تغییر در رفتار و برداشتن فشار بیرونی و محیطی فرهنگ و گفتمان بر افکار و رفتار و عملکردهای خودمان و قرار گرفتن در مسیر تعالی و رشد جمعی، باید گفتمان ها  و فرهنگ های حاکم را تغییر دهیم تا این گونه از فشارهای آن به نفع رشد و شکوفایی و کمال سود بریم و از سقوط و خسران و نیز نابهنجاری ها و گناه رها شویم.

خداوند با توجه به این حقیقت حاکم بر جوامع بشری، در آیات قرآنی از جمله آیات سوره عصر، تنها راه رهایی از خسران و زیان ابدی را نه حذف فشار گفتمانی و فرهنگی، بلکه تغییر در آن دانسته است؛ زیرا فشار گفتمانی و فرهنگی قابل حذف نیست و باید با آن کنار آمد. پس به جای تلاش برای حذف فشار محیطی فرهنگ و گفتمان، باید گفتمان و فرهنگ حاکم بر جامعه را تغییر داد و آن را در مسیر درست و راست جهت دهی و سمت و سو داد. بر همین اساس، خواهان تغییر و جهت دهی گفتمان و فرهنگ جاهلی باطل محور و زشت کردار و هنجارشکن، به گفتمانی حق محور و نیک رفتار شده و توصیه جمعی به آن را در قالب امر به معروف و نهی از منکر همراه با اعتقاد و عمل بدان ها می شود. این گونه است که امر به معروف و نهی از منکر، در راستای تغییر فشاری محیطی فرهنگ و گفتمان حاکم بر جامعه، در دستور کار قرار می گیرد و به عنوان یک فرضیه بسیار مهم و اساسی مورد تاکید قرار می گیرد و امام حسین(ع) نیز جانش را در سر این راه می گذارد؛ چنان که همه تلاش های پیامبران (ع) در همین راستای اصلاح و تغییر گفتمان و فرهنگ حاکم در حد استطاعت انجام گرفته است. این گونه است که به جای حذف فشار محیطی و فرار از مسئولیت فشار گفتمانی و پاسخ گویی در برابر خدا و خلق، باید جهت گیری فشار محیطی و فرهنگ گفتمانی را به سوی حق محوری و نیک رفتاری قرار داد و برای تحقق یک جامعه با فرهنگ گفتمانی مثبت و حق و عدالت محور و صالح کردار تلاش کرد و از مسئولیت نگریخت و به توجیه اعمال بد به عنوان تحت فشار بودن نپرداخت؛ زیرا چنین توجیهاتی پذیرفتنی نیست و انسان را از مسئولیت پذیری معاف نمی کند.

 


95/7/2::: 8:18 ع
نظر()