سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که بى محابا به مردمان آن گوید که نخواهند ، در باره‏اش آن گویند که ندانند . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :117
بازدید دیروز :329
کل بازدید :2036211
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/1/31
11:52 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

تاکنون دیده اید که چگونه مرده را مرده شور می شوید و کفن می کند. مرده روی تخت افتاده و این مرده شور است که او را هر طوری می خواهد می گرداند و جا به جا می کند. دستهایش را بالا می آورد، پایش را باز و بسته می کند. مرده را به پشت و پهلو می گرداند. سرش را به سر سمتی می چرخاند. مرده هم راحت و راحت خوابیده و کاری نمی کند.

اگر انسان بخواهد در زندگی اش موفق باشد، باید خودش را این گونه به مرده شور بسپارد. قرآن درباره سپردن و واگذار کردن خود به خدا می فرماید: وَأُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ؛ امرم را به خدا می سپارم و واگذار می کنم؛ زیرا خداوند بصیر و بینا به بندگان است.(غافر، آیه 44)

اگر کسی این گونه خودش را به خدا بسپارد و واگذار کند، خداوند او را مرده ای می بیند و خودش اموراتش را انجام می دهد.

اصولا مومن باید این گونه باشد. از این روست که پیامبر گرامی (ص) فرموده است: «موتوا قبل ان تموتوا؛ بمیرید پیش از آن که به مرگ طبیعی بمیرید؟» (بحارالانوار، ج 72، ص 59)

اگر در همین دنیا بمیریم و خودمان را در دستان خدا قرار دهیم، اوست که امور ما را به عهده می گیرد. این همان مقام فنایی است که هر کسی دوست دارد به آن برسد. در این مقام فناء که در سایه خداوندی خواهیم بود، هر کاری که انسان انجام می دهد، کاری است که خداوند مانند مرده شور انجام می دهد. پس اگر شخص می گیرد، این خداست که می گیرد نه خودش؛ زیرا مرده که نمی تواند چیزی را بگیرد. سخن و نطقش، نطق خدا است(نجم، آیات 3 و 4) و وقتی تیر می اندازد، خداست که تیر می اندازد(انفال، آیه 17) و وقتی مایوس می شود خداست که مایوس می شود.(زخرف، آیه 55)

مومن وقتی در به مرگ اختیاری می میرد و خودش را در دستان خدا قرار می دهد؛ دیگر اختیاری ندارد و هر کاری که خدا خواست و اراده کرد به وسیله قلب و بدن و اعضای این مومن مرده به مرگ اختیاری انجام می گیرد.

عبد الله بن عمر از پیامبر(ص) نقل کرد: أنه قال سمعت النبی(ص) یقول‏: «إن‏ قلوب‏ بنی‏ آدم‏ کلها بین إصبعین من أصابع الرحمن یصرفها کیف شاء ثم یقول رسول الله ص عند ذلک اللهم مصرف القلوب اصرف‏ قلوبنا إلى طاعتک؛ همانا تمامی قلب­های آدمیان میان دو انگشت از انگشت رحمان(خداوند) است و آن‌را به هر سو که بخواهد می‌کشاند سپس رسول خدا(ص) بعد از نقل این سخن فرمود: خدایا! ای گرداننده قلب‌ها! قلب‌های ما را به سوی فرمان‌برداری از خود رهنمون ساز».(علم الهدی، علی بن حسین، أمالی المرتضی (غرر الفوائد و درر القلائد)، محقق و مصحح: ابراهیم، محمد ابوالفضل، ج 1، ص 318، دار الفکر العربی، قاهره، چاپ اول، 1998م. )

هم چنین أنَس بن مالک گوید: قال رسول الله(ص‏): «ما من قلب آدمی إلا و هو بین إصبعین من أصابع الله تعالى فإذا شاء أن یثبته ثبته و إذا شاء أن یقلبه قلبه؛ هیچ قلبی از قلب‌های آدمیان نیست مگر این‌که در میان دو انگشت از انگشتان خداوند قرار دارد، پس اگر خداوند بخواهد، آن‌را ثابت نگه‌دارد و اگر بخواهد آن‌را تغییر دهد».(همان ؛ و نیز نگاه کنید: فروزانفر، احادیث مثنوی ص 6؛ گوهرین ، فرهنگ مثنوی ج 1 ص 227؛ دهخدا، لغت نامه، ذیل واژه بین اصبعین)

ابن اثیر گوید: «انگشت از صفات اجسام است و خداوند منزّه و برتر از اثبات صفات اجسام برای او است و استعمال انگشت برای پروردگار به صورت مجاز است؛ مانند اطلاق دست و چشم و گوش برای خداوند که به منزله تمثیل و کنایه از سرعت دگرگونی قلوب توسط خداوند است و این امر به مشیت خداوند وابسته است و اختصاص بیان انگشتان کنایه از اجزای قدرت و گرفتن با شدّت است؛ زیرا گرفتن با دست، با اجزای آن‌که انگشتان است، محقق می‌شود».(جزرى، ابن اثیر، مبارک بن محمد، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، ج 3، ص 9، مؤسسه مطبوعاتى اسماعیلیان، قم، چاپ اول، 1367ش.)

گرفتن سر انگشتان و انگشت به این جهت توجه دادن به لطافت قلب است که نمی توان با دست گرفت بلکه باید با انگشت و سرانگشتان آن را گرفت و چرخاند و گرداند.

به هر حال، انسان پیش از آن که به مرگ طبیعی بمیرد و اختیار خودش را از دست دهد، باید به مرگ اختیاری بمیرد و اختیارش را به دست خدا بسپارد تا خداوند با سرانگشتان حکمت و قدرت و علم خویش او را به سر منزل مقصد و مقصود برساند. پس بیاییم خودمان را به مرده شور بسپاریم و به دست خدا واگذار کنیم و به اختیار تحت مقام بی اختیاری در اختیار خدا قرار گیریم.


95/2/15::: 11:13 ص
نظر()