سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روز داد بر ستمگر سخت‏تر است از روز ستم بر ستم بر ، . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :154
بازدید دیروز :366
کل بازدید :2031635
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/1/10
10:31 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

انسان بر اساس آموزه های قرآنی، تنها در فصل سوم که فعل خداوند است، از راه آثار و مظاهر الهی خداوند را می شناسد و همین میزان نیز که مقدور انسان است، تکلیف و وظیفه انسان در شناخت خداوند است؛ اما فصل اول که ذات و فصل دوم که صفات عین ذات است، نه مقدور انسان است و نه انسان مکلف به آن.
البته با در فصل اول و دوم با مفاهیم سر و کار داریم نه با حقیقت عینی و خارجی. از این روست که درک ما در حد همان درک مفاهیم است.
باید توجه داشت که خداوند بسیط است و بسیط طوری  است که یا باید همه را با هم درک کرد، یا آن که هیچ درکی نداشته باشیم؛ زیرا بسیط اجزاء ندارد تا بگوییم برخی از اجزاء آن را درک کرده ایم. از آن جایی که خداوند بسیط بی نهایت است، نمی توان با محدودیتی که داریم بسیط بی نهایت را درک کنیم؛ پس مرتبه اول و دوم ، نه  مقدور هیچ پیغمبری است، نه معبود هیچ پیغمبری و نه مقصود هیچ پیغمبری.
اما مرتبه و فصل سوم  که مرتبه فعل و مظاهر است، انسان به میزان ارتباط با هر مظهری به همان میزان با خداوند آشنا شده و شناخت پیدا می کند و به همان میزان معبود او خواهد بود؛ ولی باید انسان کاری کند تا مظاهر اسما و صفات الهی باشد و این گونه با رب العالمین که رب السموات و الارض یعنی هستی موجود است ارتباط برقرار کند. پس این که خداوند در سوره توحید نسبت خودش را بیان کرده ، نسبت به مظاهر در مقام سوم و مقام فعل است؛ اما در مقام ذات و هم صفات عین ذات از هر گونه ورود بر حذر داشته است و می فرماید: یُحَذِّرُکُمُ اللّهُ نَفْسَهُ؛ خداوند شما را از ورود به منطقه ذات بر حذر می دارد؛ زیرا این جا نفس به معنای ذات است.


95/1/4::: 8:38 ع
نظر()